Terapia Integracji Sensorycznej
Integracja sensoryczna jest procesem polegającym na organizowaniu bodźców płynących ze środowiska oraz ciała w celu wytwarzania odpowiednich reakcji w odpowiedzi na nie.
Odpowiednie rozpoznanie i reakcje na docierające bodźce sensoryczne ma wpływ na mechanizmy związane np. z ruchem, postawą, dotykiem, słuchem, wzrokiem, emocjami czy nauką.
W naszym gabinecie dbamy o to, aby mały pacjent otrzymał odpowiedniej jakości bodźce, których ilość i rodzaj dostosowany jest do jego potrzeb. Nasze zajęcia opierają się na akceptacji i życzliwości,
dopasowujemy formę i metody zajęć indywidualnie do dziecka oraz jego rodziny.
Współpracujemy z rodzicami .
Diagnoza Integracji Sensorycznej
Wykonujemy diagnozę integracji sensorycznej. Dzięki diagnozie można opracować indywidualny program terapii dla dziecka, rodzic dostaje wskazówki do pracy z dzieckiem w domu. Diagnoza obejmuje 3 spotkania, w trakcie których przeprowadzamy wywiad z rodzicem, obserwację dziecka podczas zabawy swobodnej, obserwację kliniczną, testy południowo-kalifornijskie oraz omówienie diagnozy i przedstawienie zaleceń do dalszej pracy z dzieckiem.
Trudności dziecka, które mogą wskazywać na zaburzenia integracji sensorycznej:
- problemy z zasypianiem, rytmem snu
- nadmierne pobudzenie
- nadmierna drażliwość, impulsywność
- problemy z koncentracją uwagi
- wybiórczość pokarmowa
- trudności z koordynacją ruchową, równowagą, postawą ciała
- duży lęk przed upadkiem, wysokością lub odwrotnie – nie czuje zagrożenia i np. wspina się wysoko
- trudności z odzwierciedlaniem ruchów
- nabywanie nowych umiejętności ruchowych sprawia mu trudność
- nieumyślnie wpada na ludzi i przedmioty
- niewłaściwie trzyma przedmioty codziennego użytku np. nożyczki
- często myli stronę prawą i lewą
- ma trudności z czytaniem i pisaniem
- wykazuje niechęć do dotyku, przytulania
- nie akceptuje wielu faktur, konsystencji, materiałów np. metki, skarpetki, ciastolina itp.
- wiele czynności samoobsługowych wykonuje z trudem, powoli
- nie lubi hałasu, nie toleruje niektórych dźwięków
- ma trudności językowe i komunikacyjne
- słabiej reaguje na dotyk, ból
- ma trudności w relacjach z rówieśnikami
- ma trudności szkolne
Terapia Ręki z elementami integracji sensorycznej
Terapia ręki polega na specjalistycznych ćwiczeniach w celu rozwoju i usprawniania funkcji ręki. Dotyczy ona problemów motoryki małej kończyny górnej, a więc barku, ramienia, łokcia, przedramienia, nadgarstka i dłoni
W naszym gabinecie opieramy się na ćwiczeniach, które wpływają na prawidłową sprawność ruchową ręki oraz usprawnianie i rozwijanie funkcji grafomotorycznych niezbędnych w procesie edukacji dziecka. Skupiamy się na usprawnianiu precyzyjnych ruchów dłoni i palców mających na celu zaangażowanie całej kończyny górnej do wykonywania różnorodnych zadań. W naszym gabinecie terapia ręki opiera się na koncepcji teorii integracji sensorycznej, ponieważ uzyskanie pełnej zdolności motorycznej ręki obejmuje procesy rozwoju mechanizmów integracji sensorycznej.
Terapia pedagogiczna dla dzieci i młodzieży z elementami integracji sensorycznej
Terapia pedagogiczna swoim zakresem obejmuje m. in. zajęcia korekcyjno-kompensacyjne oraz stymulująco-usprawniające. Ich celem jest usprawnianie sfery poznawczej i emocjonalno-motywacyjnej, tworzenie warunków do wszechstronnego rozwoju dziecka. Usprawnianie funkcji psychomotorycznych dziecka, wyrównywaniu braków w wiadomościach i umiejętnościach pomaga zniwelować trudności dotyczące niepowodzeń szkolnych, a co za tym idzie zwiększyć poczucie wartości i wpłynąć na emocje dziecka.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne to zajęcia skierowane do dzieci doświadczających trudności szkolnych, z dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią. Zajęcia mają na celu korygowanie deficytów, związanych z tymi zaburzeniami. Na zajęciach rozwijamy umiejętności i pomagamy w przyswojeniu konkretnej wiedzy. Wspomagamy rozwój umysłowy, społeczny i emocjonalny.
Nauka czytania i pisania– to proces długotrwałych oddziaływań i działań o charakterze pedagogicznym. Ćwiczenia obejmują działania na materiale obrazkowo-literowym. Efektem terapii jest umiejętność czytania, czytania ze zrozumieniem oraz przepisywania niewielkiej partii materiału i pisania z pamięci prostych słów.
W naszym gabinecie terapia pedagogiczna łączona jest z elementami integracji sensorycznej dzięki czemu można osiągnąć poprawę w organizacji ośrodkowego układu nerwowego, a co za tym idzie wpłynąć na zmianę zachowania w sferze ruchowej, emocjonalnej, językowej, poznawczej oraz osiągnąć lepszą efektywność uczenia się. Celem terapii jest wsparcie dziecka w obszarze, w którym występuje problem.
Trening Umiejętności Społecznych
Trening Umiejętności Społecznych to cykl kilkunastu spotkań organizowanych w małych grupach. Zajęcia dostosowane są do wieku dzieci. Podczas zajęć ćwiczymy umiejętności społeczne dzięki możliwości modelowania konkretnego zachowania. Dzieci uczą się rozpoznawania swoich emocji, wyrażania ich w sposób akceptowany społecznie, asertywności, wyznaczania granic, nawiązywania relacji z rówieśnikami, radzenia sobie z agresją innych, budowania relacji.
Trening Umiejętności Społecznych wskazany jest dla dzieci i młodzieży :
- z trudnościami emocjonalnymi
- przejawiających zachowania, które nie są akceptowalne społecznie
- z trudnościami w przestrzeganiu norm i zasad
- nieśmiałych i wycofanych
- z trudnościami w budowaniu relacji z innymi
- z niskim poczuciem wartości
- z zaburzeniami rozwojowymi np. ze spektrum autyzmu
Diagnoza Spektrum Autyzmu
Zapraszamy na diagnozę w kierunku spektrum autyzmu, w tym Zespołu Aspergera narzędziami ADOS-2 i ADI-R.
Wczesna diagnoza wystandaryzowanymi narzędziami diagnostycznymi stosowanymi w diagnozie klinicznej na całym świecie.
ADOS-2 jest protokołem bezpośredniej obserwacji składającym się z 5 modułów zróżnicowanych pod względem wieku i umiejętności językowych diagnozowanej osoby . Umożliwia badanie dzieci od 12 miesiąca życia, młodzieży oraz osób dorosłych. Każdy moduł obejmuje zestaw prób umożliwiających obserwację nieprawidłowości charakterystycznych dla spektrum autyzmu.
ADI-R jest wystandaryzowanym wywiadem klinicznym przeznaczonym do diagnozowania dzieci (od 24 miesiąca życia), młodzieży oraz osób dorosłych. Wywiad składa się z 93 pytań i jest przeprowadzany z rodzicem, opiekunem lub bliską osobą osoby badanej.
ADOS-2 i ADI-R są obecnie „złotym standardem” diagnozy w kierunku spektrum autyzmu.