Terapia Integracji Sensorycznej
Integracja sensoryczna jest procesem polegającym na organizowaniu bodźców płynących ze środowiska oraz ciała w celu wytwarzania odpowiednich reakcji w odpowiedzi na nie.
Już od najmłodszych lat (nawet w okresie prenatalnym) do dziecka docierają różne bodźce sensoryczne, które uczy się ono zauważać przy pomocy wszystkich zmysłów. Dzięki temu procesowi powstaje reakcja na wyzwania płynące z otoczenia. Istotna jest umiejętność nadania właściwego znaczenia odbieranym wrażeniom oraz dostosowania do tego siły reakcji. Odpowiednie rozpoznanie i reakcje na docierające bodźce sensoryczne ma wpływ na mechanizmy związane np. z ruchem, postawą, dotykiem, słuchem, wzrokiem, emocjami czy nauką.
W naszym gabinecie dbamy o to, aby mały pacjent otrzymał odpowiedniej jakości bodźce, których ilość i rodzaj dostosowany jest do jego potrzeb. Nasze zajęcia opierają się na akceptacji i życzliwości, doceniamy najdrobniejsze sukcesy,
dopasowujemy formę i metody zajęć indywidualnie do dziecka oraz jego rodziny,
pracujemy nad umiejętnościami dziecka, ale także jego poczuciem wartości, umiejętnością rozponawania i wyrażania emocji.
Współpracujemy z rodzicami .
Diagnoza Integracji Sensorycznej
Wykonujemy diagnozę integracji sensorycznej. Dzięki diagnozie można opracować indywidualny program terapii dla dziecka, rodzic dostaje wskazówki do pracy z dzieckiem w domu. Diagnoza obejmuje 3 spotkania, w trakcie których przeprowadzamy wywiad z rodzicem, obserwację dziecka podczas zabawy swobodnej, obserwację kliniczną, testy południowo-kalifornijskie oraz omówienie diagnozy i przedstawienie zaleceń do dalszej pracy z dzieckiem.
Trudności dziecka, które mogą wskazywać na zaburzenia integracji sensorycznej:
- problemy z zasypianiem, rytmem snu
- nadmierne pobudzenie
- nadmierna drażliwość, impulsywność
- nadwrażliwość emocjonalna
- problemy z koncentracją uwagi, łatwe rozpraszanie się
- wybiórczość pokarmowa, trudności z samodzielnym piciem, żuciem, przełykaniem pokarmów
- nie lubi karuzeli, huśtawki, lub przeciwnie-uwielbia
- trudności z koordynacją ruchową, równowagą, postawą ciała
- duży lęk przed upadkiem, wysokością lub odwrotnie – nie czuje zagrożenia i np. wspina się wysoko
- często podskakuje, nie może ustać w miejscu
- trudności z odzwierciedlaniem ruchów, z naśladowaniem
- nabywanie nowych umiejętności ruchowych sprawia mu trudność np. jazda na rowerze, rzucanie i łapanie piłki, pływanie
- nieumyślnie wpada na ludzi i przedmioty
- niewłaściwie trzyma przedmioty codziennego użytku np. nożyczki, długopis, łyżkę
- ma trudności z orientacją w otoczeniu
- często myli stronę prawą i lewą
- nie ma dominacji jednej ręki
- ma trudności z czytaniem i pisaniem, często myli i odwraca znaki graficzne, ma trudności w przepisywaniu tekstu z tablicy
- wykazuje niechęć do dotyku, przytulania
- nie akceptuje wielu faktur, konsystencji, materiałów np. metki, skarpetki, ciastolina itp.
- źle toleruje wykonywane przy nim czynności pielęgnacyjne i higieniczne np. obcinanie paznokci, mycie twarzy, mycie zębów itp.
- wiele czynności samoobsługowych wykonuje z trudem, powoli, niezdarnie np. mycie się, ubieranie, zapinanie guzików, sznurowanie butów.
- podczas dłuższego siedzenia ma trudności z utrzymaniem głowy w pozycji pionowej, podpiera ją ręką, kładzie się na stoliku
- nie lubi hałasu, nie toleruje niektórych dźwięków
- ma chorobę lokomocyjną
- zdaje się być nadmiernie męczliwe
- nie zauważa niektórych bodźców słuchowych, wzrokowych czy zapachowych
- ma trudności językowe i komunikacyjne
- słabiej reaguje na dotyk, ból
- ma trudności w relacjach z rówieśnikami
- ma trudności szkolne
- ma niskie poczucie wartości
Terapia Ręki z elementami integracji sensorycznej
Terapia ręki polega na specjalistycznych ćwiczeniach w celu rozwoju i usprawniania funkcji ręki. Dotyczy ona problemów motoryki małej kończyny górnej, a więc barku, ramienia, łokcia, przedramienia, nadgarstka i dłoni.
Cele szczegółowe terapii ręki:
- usprawnianie precyzyjnych ruchów dłoni i palców
- stymulacja dotykowa i proprioceptywna
- kształtowanie umiejętności samoobsługowych
- usprawnianie koordynacji ruchowej, w tym koordynacji pomiędzy dłońmi i palcami
- umiejętność utrzymania prawidłowej postawy ciała
- korekta nieprawidłowego chwytu pisarskiego
- poprawa koordynacji wzrokowo-ruchowej
- wydłużenie czasu koncentracji uwagi na zadaniu
- poprawa pewności siebie
- doskonalenie w zakresie technik szkolnych: pisanie, wycinanie, itp.
- poprawa ogólnej sprawności ruchowej
- usprawnienie nadgarstka oraz ruchomości wszystkich stawów palców, wzmacnianie mięśni palców i dłoni
- poprawa w zakresie koordynacji i współdziałania rąk
- wzrost poziomu umiejętności szkolnych oraz motywacji do nauki
- poprawa w zakresie czytelności i poziomu graficznego pisma
W naszym gabinecie opieramy się na ćwiczeniach, które wpływają na prawidłową sprawność ruchową ręki oraz usprawnianie i rozwijanie funkcji grafomotorycznych niezbędnych w procesie edukacji dziecka. Skupiamy się na usprawnianiu precyzyjnych ruchów dłoni i palców mających na celu zaangażowanie całej kończyny górnej do wykonywania różnorodnych zadań. W naszym gabinecie terapia ręki opiera się na koncepcji teorii integracji sensorycznej, ponieważ uzyskanie pełnej zdolności motorycznej ręki obejmuje procesy rozwoju mechanizmów integracji sensorycznej.
Terapia pedagogiczna dla dzieci i młodzieży z elementami integracji sensorycznej
Terapia pedagogiczna swoim zakresem obejmuje m. in. zajęcia korekcyjno-kompensacyjne oraz stymulująco-usprawniające. Ich celem jest usprawnianie sfery poznawczej i emocjonalno-motywacyjnej, tworzenie warunków do wszechstronnego rozwoju dziecka. Usprawnianie funkcji psychomotorycznych dziecka, wyrównywaniu braków w wiadomościach i umiejętnościach pomaga zniwelować trudności dotyczące niepowodzeń szkolnych, a co za tym idzie zwiększyć poczucie wartości i wpłynąć na emocje dziecka.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne to zajęcia skierowane do dzieci doświadczających trudności szkolnych, z dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią. Zajęcia mają na celu korygowanie deficytów, związanych z tymi zaburzeniami. Na zajęciach rozwijamy umiejętności i pomagamy w przyswojeniu konkretnej wiedzy. Wspomagamy rozwój umysłowy, społeczny i emocjonalny.
Nauka czytania i pisania– to proces długotrwałych oddziaływań i działań o charakterze pedagogicznym. Ćwiczenia obejmują działania na materiale obrazkowo-literowym. Efektem terapii jest umiejętność czytania, czytania ze zrozumieniem oraz przepisywania niewielkiej partii materiału i pisania z pamięci prostych słów.
Terapia pedagogiczna wskazana jest gdy:
- dziecko rozpoczyna naukę w szkole
- ma trudności z nauką, czytaniem, pisaniem itp.
- ma trudności z koncentracją uwagi.
- ma trudności z nawiązywaniem relacji,
- ma trudności emocjonalne
- ma trudności rozwojowe
Cele szczegółowe terapii pedagogicznej:
- stymulowanie ogólnego rozwoju ucznia
- usprawnianie zaburzonych funkcji percepcyjnych oraz ruchowych
- pomoc w opanowaniu umiejętności zastosowania w praktyce posiadanej wiedzy
- wzmacnianie i usprawnianie umiejętności komunikacyjnych ucznia
- kształtowanie samodzielności
- usprawnianie analizatora wzrokowego, słuchowego, koordynacji wzrokowo – ruchowej.
- doskonalenie umiejętności czytania, pisania i liczenia.
- motywowanie dziecka do nauki.
- eliminowanie napięć emocjonalnych, pomoc w radzeniu sobie z negatywnymi emocjami.
- akceptacja ucznia, dostrzeganie mocnych stron dziecka.
W naszym gabinecie terapia pedagogiczna łączona jest z elementami integracji sensorycznej dzięki czemu można osiągnąć poprawę w organizacji ośrodkowego układu nerwowego, a co za tym idzie wpłynąć na zmianę zachowania w sferze ruchowej, emocjonalnej, językowej, poznawczej oraz osiągnąć lepszą efektywność uczenia się. Celem terapii jest wsparcie dziecka w obszarze, w którym występuje problem.
Trening Umiejętności Społecznych
Trening Umiejętności Społecznych to cykl kilkunastu spotkań organizowanych w małych grupach. Zajęcia dostosowane są do wieku dzieci. Podczas zajęć ćwiczymy umiejętności społeczne dzięki możliwości modelowania konkretnego zachowania. Dzieci uczą się rozpoznawania swoich emocji, wyrażania ich w sposób akceptowany społecznie, asertywności, wyznaczania granic, nawiązywania relacji z rówieśnikami, radzenia sobie z agresją innych, budowania relacji.
Trening Umiejętności Społecznych wskazany jest dla dzieci i młodzieży :
- z trudnościami emocjonalnymi
- przejawiających zachowania, które nie są akceptowalne społecznie
- z trudnościami w przestrzeganiu norm i zasad
- nieśmiałych i wycofanych
- z trudnościami w budowaniu relacji z innymi
- z niskim poczuciem wartości
- z zaburzeniami rozwojowymi np. ze spektrum autyzmu
Diagnoza Spektrum Autyzmu ADOS-2
Zapraszamy na diagnozę spektrum autyzmu ADOS-2 w miejscowościach:
Wołomin
Mińsk Mazowiecki (Pustelnik)
Józefów
Wyszków
Warszawa Targówek
ADOS-2 to jeden z najpopularniejszych i najlepiej ocenianych narzędzi do rozpoznawania zaburzeń
ze spektrum autyzmu
na świecie.
ADOS-2 to złoty standard w diagnozie spektrum autyzmu.
ADOS-2 przeznaczony jest dla osób w wieku od 12 m-cy do dorosłości, osób po regresie
lub progresie rozwojowym w celu pomiaru wzrostu
lub spadku natężenia objawów ze spektrum autyzmu i
planowania terapii. Narzędzie służy do badania osób niemówiących oraz posługujących się mową, z różnym natężeniem cech autyzmu.
Badanie polega na podejmowaniu z dzieckiem różnych interakcji według ściśle określonego scenariusza dostosowanego do wieku badanego. Każde zachowanie jest kodowane przez specjalistę według kryteriów diagnostycznych. Dzięki temu rodzic otrzymuje dokładny raport przygotowany przez diagnostę, w którym opisany jest zakres i nasilenie cech spektrum autyzmu.