Terapia Integracji Sensorycznej

Integracja sensoryczna jest procesem polegającym na organizowaniu bodźców płynących ze środowiska oraz ciała w celu wytwarzania odpowiednich reakcji w odpowiedzi na nie.

Odpowiednie rozpoznanie i reakcje na docierające bodźce sensoryczne ma wpływ na mechanizmy związane np. z ruchem, postawą, dotykiem, słuchem, wzrokiem, emocjami czy nauką.

W naszym gabinecie dbamy o to, aby mały pacjent otrzymał odpowiedniej jakości bodźce, których ilość i rodzaj dostosowany jest do jego potrzeb.  Nasze zajęcia opierają się na akceptacji i życzliwości, 
dopasowujemy formę i metody zajęć indywidualnie do dziecka oraz jego rodziny.
Współpracujemy z rodzicami .

Diagnoza Integracji Sensorycznej

Wykonujemy diagnozę integracji sensorycznej. Dzięki diagnozie można opracować indywidualny program terapii dla dziecka, rodzic dostaje wskazówki do pracy z dzieckiem w domu.  Diagnoza obejmuje 3 spotkania, w trakcie których przeprowadzamy wywiad z rodzicem, obserwację dziecka podczas zabawy swobodnej, obserwację kliniczną, testy południowo-kalifornijskie oraz omówienie diagnozy i przedstawienie zaleceń do dalszej pracy z dzieckiem.

Trudności dziecka, które mogą wskazywać na zaburzenia integracji sensorycznej:

  • problemy z zasypianiem, rytmem snu 
  • nadmierne pobudzenie
  • nadmierna drażliwość, impulsywność
  • problemy z koncentracją uwagi
  • wybiórczość pokarmowa
  • trudności z koordynacją ruchową, równowagą, postawą ciała
  • duży lęk przed upadkiem, wysokością lub odwrotnie – nie czuje zagrożenia i np. wspina się wysoko
  • trudności z odzwierciedlaniem ruchów
  • nabywanie nowych umiejętności ruchowych sprawia mu trudność 
  • nieumyślnie wpada na ludzi i przedmioty
  • niewłaściwie trzyma przedmioty codziennego użytku np. nożyczki
  • często myli stronę prawą i lewą
  • ma trudności z czytaniem i pisaniem
  • wykazuje niechęć do dotyku, przytulania
  • nie akceptuje wielu faktur, konsystencji, materiałów np. metki, skarpetki, ciastolina itp.
  • wiele czynności samoobsługowych wykonuje z trudem, powoli
  • nie lubi hałasu, nie toleruje niektórych dźwięków
  • ma trudności językowe i komunikacyjne
  • słabiej reaguje na dotyk, ból
  • ma trudności w relacjach z rówieśnikami
  • ma trudności szkolne

Terapia Ręki z elementami integracji sensorycznej

Terapia ręki polega na specjalistycznych ćwiczeniach w celu rozwoju i usprawniania funkcji ręki. Dotyczy ona problemów motoryki małej kończyny górnej, a więc barku, ramienia, łokcia, przedramienia, nadgarstka i dłoni

W naszym gabinecie opieramy się na  ćwiczeniach, które wpływają na prawidłową sprawność ruchową ręki oraz usprawnianie i rozwijanie funkcji grafomotorycznych niezbędnych w procesie edukacji dziecka. Skupiamy się na usprawnianiu precyzyjnych ruchów dłoni i palców mających na celu zaangażowanie całej kończyny górnej do wykonywania różnorodnych zadań. W naszym gabinecie terapia ręki opiera się na koncepcji teorii integracji sensorycznej, ponieważ uzyskanie pełnej zdolności motorycznej ręki obejmuje procesy rozwoju mechanizmów integracji sensorycznej.

Terapia pedagogiczna dla dzieci i młodzieży z elementami integracji sensorycznej

Terapia pedagogiczna swoim zakresem obejmuje m. in. zajęcia korekcyjno-kompensacyjne oraz stymulująco-usprawniające. Ich celem jest usprawnianie sfery poznawczej i emocjonalno-motywacyjnej, tworzenie warunków do wszechstronnego rozwoju dziecka. Usprawnianie  funkcji psychomotorycznych dziecka, wyrównywaniu braków w wiadomościach i umiejętnościach pomaga zniwelować trudności dotyczące niepowodzeń szkolnych, a co za tym idzie zwiększyć poczucie wartości i wpłynąć na emocje dziecka.

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne  to zajęcia skierowane do dzieci doświadczających trudności szkolnych, z dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią. Zajęcia mają na celu korygowanie deficytów, związanych z tymi zaburzeniami. Na zajęciach rozwijamy umiejętności i pomagamy w przyswojeniu konkretnej wiedzy.  Wspomagamy  rozwój umysłowy, społeczny i emocjonalny.

Nauka czytania i pisania– to proces długotrwałych oddziaływań i działań o charakterze pedagogicznym. Ćwiczenia obejmują działania na materiale obrazkowo-literowym. Efektem terapii jest umiejętność czytania, czytania ze zrozumieniem oraz przepisywania niewielkiej partii materiału  i pisania z pamięci prostych słów.

W naszym gabinecie terapia pedagogiczna łączona jest z elementami integracji sensorycznej dzięki czemu można osiągnąć  poprawę w organizacji ośrodkowego układu nerwowego, a co za tym idzie wpłynąć na zmianę zachowania w sferze ruchowej, emocjonalnej, językowej, poznawczej oraz osiągnąć lepszą efektywność uczenia się. Celem terapii jest wsparcie dziecka w obszarze, w którym występuje problem.

Trening Umiejętności Społecznych

Trening Umiejętności Społecznych to cykl kilkunastu spotkań organizowanych w małych grupach. Zajęcia dostosowane są do wieku dzieci. Podczas zajęć ćwiczymy umiejętności społeczne dzięki możliwości modelowania konkretnego zachowania.  Dzieci uczą się rozpoznawania swoich emocji, wyrażania ich w sposób akceptowany społecznie, asertywności, wyznaczania granic, nawiązywania relacji z rówieśnikami, radzenia sobie z agresją innych, budowania relacji.

Trening Umiejętności Społecznych wskazany jest dla dzieci i młodzieży :

  • z trudnościami emocjonalnymi
  • przejawiających zachowania, które nie są akceptowalne społecznie
  • z trudnościami w przestrzeganiu norm i zasad
  • nieśmiałych i wycofanych
  • z trudnościami w budowaniu relacji z innymi
  • z niskim poczuciem wartości
  • z zaburzeniami rozwojowymi np. ze spektrum autyzmu

Diagnoza Spektrum Autyzmu 

Zapraszamy na diagnozę w kierunku spektrum autyzmu, w tym Zespołu Aspergera narzędziami ADOS-2 i ADI-R.

Wczesna diagnoza wystandaryzowanymi narzędziami diagnostycznymi stosowanymi w diagnozie klinicznej na całym świecie.

ADOS-2 jest protokołem bezpośredniej obserwacji  składającym się z 5 modułów zróżnicowanych pod względem wieku i umiejętności językowych diagnozowanej osoby .  Umożliwia badanie dzieci od 12 miesiąca życia, młodzieży oraz osób dorosłych. Każdy moduł obejmuje zestaw prób umożliwiających obserwację nieprawidłowości charakterystycznych dla spektrum autyzmu.

ADI-R jest wystandaryzowanym wywiadem klinicznym przeznaczonym do diagnozowania dzieci (od 24 miesiąca życia), młodzieży oraz osób dorosłych. Wywiad składa się z 93 pytań i jest przeprowadzany z rodzicem, opiekunem lub bliską osobą osoby badanej. 

ADOS-2 i ADI-R są obecnie „złotym standardem” diagnozy w kierunku spektrum autyzmu.