Terapia Integracji Sensorycznej

Integracja sensoryczna jest procesem polegającym na organizowaniu bodźców płynących ze środowiska oraz ciała w celu wytwarzania odpowiednich reakcji w odpowiedzi na nie.

Odpowiednie rozpoznanie i reakcje na docierające bodźce sensoryczne ma wpływ na mechanizmy związane np. z ruchem, postawą, dotykiem, słuchem, wzrokiem, emocjami czy nauką.

W naszym gabinecie dbamy o to, aby mały pacjent otrzymał odpowiedniej jakości bodźce, których ilość i rodzaj dostosowany jest do jego potrzeb.  Nasze zajęcia opierają się na akceptacji i życzliwości,
dopasowujemy formę i metody zajęć indywidualnie do dziecka oraz jego rodziny.
Współpracujemy z rodzicami .


Diagnoza Integracji Sensorycznej

 

Wykonujemy diagnozę integracji sensorycznej. Dzięki diagnozie można opracować indywidualny program terapii dla dziecka, rodzic dostaje wskazówki do pracy z dzieckiem w domu.  Diagnoza obejmuje 3 spotkania, w trakcie których przeprowadzamy wywiad z rodzicem, obserwację dziecka podczas zabawy swobodnej, obserwację kliniczną, testy południowo-kalifornijskie oraz omówienie diagnozy i przedstawienie zaleceń do dalszej pracy z dzieckiem.

Trudności dziecka, które mogą wskazywać na zaburzenia integracji sensorycznej:

  • problemy z zasypianiem, rytmem snu 
  • nadmierne pobudzenie
  • nadmierna drażliwość, impulsywność
  • problemy z koncentracją uwagi
  • wybiórczość pokarmowa
  • trudności z koordynacją ruchową, równowagą, postawą ciała
  • duży lęk przed upadkiem, wysokością lub odwrotnie – nie czuje zagrożenia i np. wspina się wysoko
  • trudności z odzwierciedlaniem ruchów
  • nabywanie nowych umiejętności ruchowych sprawia mu trudność 
  • nieumyślnie wpada na ludzi i przedmioty
  • niewłaściwie trzyma przedmioty codziennego użytku np. nożyczki
  • często myli stronę prawą i lewą
  • ma trudności z czytaniem i pisaniem
  • wykazuje niechęć do dotyku, przytulania
  • nie akceptuje wielu faktur, konsystencji, materiałów np. metki, skarpetki, ciastolina itp.
  • wiele czynności samoobsługowych wykonuje z trudem, powoli
  • nie lubi hałasu, nie toleruje niektórych dźwięków
  • ma trudności językowe i komunikacyjne
  • słabiej reaguje na dotyk, ból
  • ma trudności w relacjach z rówieśnikami
  • ma trudności szkolne

Terapia Ręki z elementami integracji sensorycznej

Terapia ręki polega na specjalistycznych ćwiczeniach w celu rozwoju i usprawniania funkcji ręki. Dotyczy ona problemów motoryki małej kończyny górnej, a więc barku, ramienia, łokcia, przedramienia, nadgarstka i dłoni

W naszym gabinecie opieramy się na  ćwiczeniach, które wpływają na prawidłową sprawność ruchową ręki oraz usprawnianie i rozwijanie funkcji grafomotorycznych niezbędnych w procesie edukacji dziecka. Skupiamy się na usprawnianiu precyzyjnych ruchów dłoni i palców mających na celu zaangażowanie całej kończyny górnej do wykonywania różnorodnych zadań. W naszym gabinecie terapia ręki opiera się na koncepcji teorii integracji sensorycznej, ponieważ uzyskanie pełnej zdolności motorycznej ręki obejmuje procesy rozwoju mechanizmów integracji sensorycznej.

Terapia pedagogiczna dla dzieci i młodzieży z elementami integracji sensorycznej

Terapia pedagogiczna swoim zakresem obejmuje m. in. zajęcia korekcyjno-kompensacyjne oraz stymulująco-usprawniające. Ich celem jest usprawnianie sfery poznawczej i emocjonalno-motywacyjnej, tworzenie warunków do wszechstronnego rozwoju dziecka. Usprawnianie  funkcji psychomotorycznych dziecka, wyrównywaniu braków w wiadomościach i umiejętnościach pomaga zniwelować trudności dotyczące niepowodzeń szkolnych, a co za tym idzie zwiększyć poczucie wartości i wpłynąć na emocje dziecka.

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne  to zajęcia skierowane do dzieci doświadczających trudności szkolnych, z dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią. Zajęcia mają na celu korygowanie deficytów, związanych z tymi zaburzeniami. Na zajęciach rozwijamy umiejętności i pomagamy w przyswojeniu konkretnej wiedzy.  Wspomagamy  rozwój umysłowy, społeczny i emocjonalny.

Nauka czytania i pisania– to proces długotrwałych oddziaływań i działań o charakterze pedagogicznym. Ćwiczenia obejmują działania na materiale obrazkowo-literowym. Efektem terapii jest umiejętność czytania, czytania ze zrozumieniem oraz przepisywania niewielkiej partii materiału  i pisania z pamięci prostych słów.

W naszym gabinecie terapia pedagogiczna łączona jest z elementami integracji sensorycznej dzięki czemu można osiągnąć  poprawę w organizacji ośrodkowego układu nerwowego, a co za tym idzie wpłynąć na zmianę zachowania w sferze ruchowej, emocjonalnej, językowej, poznawczej oraz osiągnąć lepszą efektywność uczenia się. Celem terapii jest wsparcie dziecka w obszarze, w którym występuje problem.

Trening Umiejętności Społecznych

Trening Umiejętności Społecznych to cykl kilkunastu spotkań organizowanych w małych grupach. Zajęcia dostosowane są do wieku dzieci. Podczas zajęć ćwiczymy umiejętności społeczne dzięki możliwości modelowania konkretnego zachowania.  Dzieci uczą się rozpoznawania swoich emocji, wyrażania ich w sposób akceptowany społecznie, asertywności, wyznaczania granic, nawiązywania relacji z rówieśnikami, radzenia sobie z agresją innych, budowania relacji.

Trening Umiejętności Społecznych wskazany jest dla dzieci i młodzieży :

  • z trudnościami emocjonalnymi
  • przejawiających zachowania, które nie są akceptowalne społecznie
  • z trudnościami w przestrzeganiu norm i zasad
  • nieśmiałych i wycofanych
  • z trudnościami w budowaniu relacji z innymi
  • z niskim poczuciem wartości
  • z zaburzeniami rozwojowymi np. ze spektrum autyzmu

Diagnoza Spektrum Autyzmu 

Zapraszamy na diagnozę w kierunku spektrum autyzmu, w tym Zespołu Aspergera narzędziami ASRS,  ADOS-2 i ADI-R.

Wczesna diagnoza wystandaryzowanymi narzędziami diagnostycznymi stosowanymi w diagnozie klinicznej na całym świecie.

Kwestionariusz ASRS  to narzędzie służące do oceny objawów autyzmu wśród dzieci i młodzieży. Jest wykorzystywane przez specjalistów w diagnozie zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD). Kwestionariusz ten ocenia różne aspekty zachowań i trudności charakterystycznych dla osób z autyzmem, takie jak trudności w komunikacji, interakcjach społecznych, oraz występowanie stereotypowych zachowań.

ASRS składa się z różnych pytań dotyczących codziennych zachowań dziecka, a odpowiedzi pomagają w identyfikacji symptomów autyzmu oraz w określeniu, czy dany przypadek wymaga dalszej diagnostyki lub interwencji terapeutycznej.

ADOS-2 jest protokołem bezpośredniej obserwacji  składającym się z 5 modułów zróżnicowanych pod względem wieku i umiejętności językowych diagnozowanej osoby .  Umożliwia badanie dzieci od 12 miesiąca życia, młodzieży oraz osób dorosłych. Każdy moduł obejmuje zestaw prób umożliwiających obserwację nieprawidłowości charakterystycznych dla spektrum autyzmu.

ADI-R jest wystandaryzowanym wywiadem klinicznym przeznaczonym do diagnozowania dzieci (od 24 miesiąca życia), młodzieży oraz osób dorosłych. Wywiad składa się z 93 pytań i jest przeprowadzany z rodzicem, opiekunem lub bliską osobą osoby badanej. 

ASRS, ADOS-2 i ADI-R są obecnie „złotym standardem” diagnozy w kierunku spektrum autyzmu.

Diagnoza ADHD

Conners-3 to narzędzie diagnostyczne wykorzystywane do oceny objawów ADHD (zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi) u dzieci i młodzieży. Narzędzie to pomaga w zidentyfikowaniu objawów takich jak trudności z koncentracją, impulsywność, nadpobudliwość czy problemy z zachowaniem.

Kwestionariusz Conners-3 składa się z pytań skierowanych do rodziców, nauczycieli oraz samego dziecka (w zależności od wieku) i pozwala na ocenę różnych aspektów funkcjonowania dziecka w różnych środowiskach (dom, szkoła). Na podstawie wyników oceny, specjaliści mogą zadecydować o dalszym kierunku diagnostycznym i ewentualnym rozpoczęciu terapii.

Logopeda

W naszym gabinecie terapii dla dzieci oferujemy kompleksową pomoc w zakresie logopedii, której celem jest wspieranie prawidłowego rozwoju mowy i komunikacji. Logopedia to nie tylko pomoc w walce z problemami z mową, ale także inwestycja w przyszłość Twojego dziecka. Zajmujemy się diagnozowaniem oraz terapią zaburzeń mowy, a także pomagamy w poprawie artykulacji, płynności mówienia, słuchu fonematycznego, rozumienia mowy i rozwoju językowego.

Dlaczego warto skorzystać z usług logopedy?

  • Wczesna diagnoza – Wczesne wykrycie trudności w rozwoju mowy ma kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju dziecka. Logopeda potrafi rozpoznać subtelne objawy problemów z komunikacją i rozpocząć odpowiednią terapię już na wczesnym etapie.
  • Indywidualne podejście – Każde dziecko jest inne, a problemy z mową mogą mieć różne przyczyny. Nasz logopeda opracowuje spersonalizowany plan terapii, dopasowany do potrzeb i możliwości dziecka, co zapewnia skuteczność leczenia.
  • Wsparcie w rozwoju – Terapia logopedyczna nie tylko eliminuje trudności w mowie, ale również wspiera rozwój intelektualny, społeczny i emocjonalny dziecka, pomagając w budowaniu pewności siebie i poprawie komunikacji z rówieśnikami.
  • Terapia dostosowana do wieku i możliwości dziecka – Dostosowujemy formy i metody pracy do wieku oraz etapu rozwoju dziecka, aby proces terapii był jak najbardziej efektywny i przyjemny.

Kiedy warto zgłosić dziecko do logopedy?

Rodzice często pytają, kiedy powinni zgłosić swoje dziecko na pierwszą wizytę u logopedy. Oto kilka wskazówek, które mogą pomóc:

  1. Opóźniony rozwój mowy – Jeśli dziecko nie zaczyna mówić w odpowiednim czasie, tj. nie wypowiada pierwszych słów do 12. miesiąca życia lub nie buduje prostych zdań do 2. roku życia, warto skonsultować się z logopedą.
  2. Problemy z artykulacją – Jeśli dziecko ma trudności z wymawianiem niektórych głosk, np. myli „r” z „l”, nie wymawia głosk „s” lub „sz”, może to sugerować potrzebę terapii logopedycznej.
  3. Trudności z rozumieniem mowy – Dzieci, które mają problemy ze zrozumieniem prostych poleceń lub często pytają, co zostało do nich powiedziane, mogą mieć trudności w rozwoju słuchu fonematycznego.
  4. Seplenienie, jąkanie – Jeśli dziecko sepleni, ma trudności z wyraźnym wymawianiem słów, czy jąka się, warto udać się na konsultację logopedyczną.
  5. Trudności w komunikacji – Jeśli dziecko ma trudności w porozumiewaniu się z rówieśnikami, wykazuje oznaki frustracji związane z niewłaściwą artykulacją, może to świadczyć o problemach z mową.
  6. Zaburzenia rozwoju językowego – Warto zgłosić dziecko do logopedy, jeśli widać opóźnienie w rozwijaniu słownictwa, budowaniu zdań czy rozumieniu mowy, szczególnie jeżeli dziecko ma trudności w codziennym porozumiewaniu się.

Co oferujemy?

  • Diagnoza logopedyczna – Przeprowadzamy szczegółową diagnozę mowy i języka dziecka, która pozwala na określenie rodzaju i stopnia trudności oraz opracowanie planu terapii.
  • Indywidualne zajęcia terapeutyczne – Zajęcia logopedyczne prowadzone są indywidualnie, z uwzględnieniem potrzeb i możliwości dziecka. Terapia obejmuje m.in. ćwiczenia artykulacyjne, poprawę słuchu fonematycznego, terapię seplenienia, a także zajęcia rozwijające słownictwo i umiejętności komunikacyjne.
  • Terapia w formie zabawy – Zajęcia są prowadzone w sposób kreatywny, wykorzystując różnorodne gry, zabawy i materiały dydaktyczne, co sprawia, że dziecko chętnie uczestniczy w terapii.
  • Porady dla rodziców – Udzielamy wskazówek i rad dotyczących codziennej pracy z dzieckiem w domu, pomagamy w rozwoju językowym poprzez zabawy i ćwiczenia wspierające mówienie.

Pamiętaj! Im wcześniej zareagujesz na trudności w rozwoju mowy dziecka, tym łatwiej będzie mu pokonać te problemy. Nie czekaj, aż trudności staną się większe – skontaktuj się z nami już teraz, aby pomóc swojemu dziecku w prawidłowym rozwoju!

Zapraszamy do kontaktu i umówienia się na konsultację w naszym gabinecie terapii dla dzieci. Pamiętaj, że jesteśmy tu, by wspierać Twoje dziecko w każdej fazie jego rozwoju mowy!