Terapia Integracji Sensorycznej
Integracja sensoryczna jest procesem polegającym na organizowaniu bodźców płynących ze środowiska oraz ciała w celu wytwarzania odpowiednich reakcji w odpowiedzi na nie.
Odpowiednie rozpoznanie i reakcje na docierające bodźce sensoryczne ma wpływ na mechanizmy związane np. z ruchem, postawą, dotykiem, słuchem, wzrokiem, emocjami czy nauką.
W naszym gabinecie dbamy o to, aby mały pacjent otrzymał odpowiedniej jakości bodźce, których ilość i rodzaj dostosowany jest do jego potrzeb. Nasze zajęcia opierają się na akceptacji i życzliwości,
dopasowujemy formę i metody zajęć indywidualnie do dziecka oraz jego rodziny.
Współpracujemy z rodzicami .
Diagnoza Integracji Sensorycznej
Wykonujemy diagnozę integracji sensorycznej. Dzięki diagnozie można opracować indywidualny program terapii dla dziecka, rodzic dostaje wskazówki do pracy z dzieckiem w domu. Diagnoza obejmuje 3 spotkania, w trakcie których przeprowadzamy wywiad z rodzicem, obserwację dziecka podczas zabawy swobodnej, obserwację kliniczną, testy południowo-kalifornijskie oraz omówienie diagnozy i przedstawienie zaleceń do dalszej pracy z dzieckiem.
Trudności dziecka, które mogą wskazywać na zaburzenia integracji sensorycznej:
- problemy z zasypianiem, rytmem snu
- nadmierne pobudzenie
- nadmierna drażliwość, impulsywność
- problemy z koncentracją uwagi
- wybiórczość pokarmowa
- trudności z koordynacją ruchową, równowagą, postawą ciała
- duży lęk przed upadkiem, wysokością lub odwrotnie – nie czuje zagrożenia i np. wspina się wysoko
- trudności z odzwierciedlaniem ruchów
- nabywanie nowych umiejętności ruchowych sprawia mu trudność
- nieumyślnie wpada na ludzi i przedmioty
- niewłaściwie trzyma przedmioty codziennego użytku np. nożyczki
- często myli stronę prawą i lewą
- ma trudności z czytaniem i pisaniem
- wykazuje niechęć do dotyku, przytulania
- nie akceptuje wielu faktur, konsystencji, materiałów np. metki, skarpetki, ciastolina itp.
- wiele czynności samoobsługowych wykonuje z trudem, powoli
- nie lubi hałasu, nie toleruje niektórych dźwięków
- ma trudności językowe i komunikacyjne
- słabiej reaguje na dotyk, ból
- ma trudności w relacjach z rówieśnikami
- ma trudności szkolne
Terapia Ręki z elementami integracji sensorycznej
Terapia ręki polega na specjalistycznych ćwiczeniach w celu rozwoju i usprawniania funkcji ręki. Dotyczy ona problemów motoryki małej kończyny górnej, a więc barku, ramienia, łokcia, przedramienia, nadgarstka i dłoni
W naszym gabinecie opieramy się na ćwiczeniach, które wpływają na prawidłową sprawność ruchową ręki oraz usprawnianie i rozwijanie funkcji grafomotorycznych niezbędnych w procesie edukacji dziecka. Skupiamy się na usprawnianiu precyzyjnych ruchów dłoni i palców mających na celu zaangażowanie całej kończyny górnej do wykonywania różnorodnych zadań. W naszym gabinecie terapia ręki opiera się na koncepcji teorii integracji sensorycznej, ponieważ uzyskanie pełnej zdolności motorycznej ręki obejmuje procesy rozwoju mechanizmów integracji sensorycznej.
Terapia pedagogiczna dla dzieci i młodzieży z elementami integracji sensorycznej
Terapia pedagogiczna swoim zakresem obejmuje m. in. zajęcia korekcyjno-kompensacyjne oraz stymulująco-usprawniające. Ich celem jest usprawnianie sfery poznawczej i emocjonalno-motywacyjnej, tworzenie warunków do wszechstronnego rozwoju dziecka. Usprawnianie funkcji psychomotorycznych dziecka, wyrównywaniu braków w wiadomościach i umiejętnościach pomaga zniwelować trudności dotyczące niepowodzeń szkolnych, a co za tym idzie zwiększyć poczucie wartości i wpłynąć na emocje dziecka.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne to zajęcia skierowane do dzieci doświadczających trudności szkolnych, z dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią. Zajęcia mają na celu korygowanie deficytów, związanych z tymi zaburzeniami. Na zajęciach rozwijamy umiejętności i pomagamy w przyswojeniu konkretnej wiedzy. Wspomagamy rozwój umysłowy, społeczny i emocjonalny.
Nauka czytania i pisania– to proces długotrwałych oddziaływań i działań o charakterze pedagogicznym. Ćwiczenia obejmują działania na materiale obrazkowo-literowym. Efektem terapii jest umiejętność czytania, czytania ze zrozumieniem oraz przepisywania niewielkiej partii materiału i pisania z pamięci prostych słów.
W naszym gabinecie terapia pedagogiczna łączona jest z elementami integracji sensorycznej dzięki czemu można osiągnąć poprawę w organizacji ośrodkowego układu nerwowego, a co za tym idzie wpłynąć na zmianę zachowania w sferze ruchowej, emocjonalnej, językowej, poznawczej oraz osiągnąć lepszą efektywność uczenia się. Celem terapii jest wsparcie dziecka w obszarze, w którym występuje problem.
Trening Umiejętności Społecznych
Trening Umiejętności Społecznych to cykl kilkunastu spotkań organizowanych w małych grupach. Zajęcia dostosowane są do wieku dzieci. Podczas zajęć ćwiczymy umiejętności społeczne dzięki możliwości modelowania konkretnego zachowania. Dzieci uczą się rozpoznawania swoich emocji, wyrażania ich w sposób akceptowany społecznie, asertywności, wyznaczania granic, nawiązywania relacji z rówieśnikami, radzenia sobie z agresją innych, budowania relacji.
Trening Umiejętności Społecznych wskazany jest dla dzieci i młodzieży :
- z trudnościami emocjonalnymi
- przejawiających zachowania, które nie są akceptowalne społecznie
- z trudnościami w przestrzeganiu norm i zasad
- nieśmiałych i wycofanych
- z trudnościami w budowaniu relacji z innymi
- z niskim poczuciem wartości
- z zaburzeniami rozwojowymi np. ze spektrum autyzmu
Diagnoza Spektrum Autyzmu
Zapraszamy na diagnozę w kierunku spektrum autyzmu, w tym Zespołu Aspergera narzędziami ASRS, ADOS-2 i ADI-R.
Wczesna diagnoza wystandaryzowanymi narzędziami diagnostycznymi stosowanymi w diagnozie klinicznej na całym świecie.
Kwestionariusz ASRS to narzędzie służące do oceny objawów autyzmu wśród dzieci i młodzieży. Jest wykorzystywane przez specjalistów w diagnozie zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD). Kwestionariusz ten ocenia różne aspekty zachowań i trudności charakterystycznych dla osób z autyzmem, takie jak trudności w komunikacji, interakcjach społecznych, oraz występowanie stereotypowych zachowań.
ASRS składa się z różnych pytań dotyczących codziennych zachowań dziecka, a odpowiedzi pomagają w identyfikacji symptomów autyzmu oraz w określeniu, czy dany przypadek wymaga dalszej diagnostyki lub interwencji terapeutycznej.
ADOS-2 jest protokołem bezpośredniej obserwacji składającym się z 5 modułów zróżnicowanych pod względem wieku i umiejętności językowych diagnozowanej osoby . Umożliwia badanie dzieci od 12 miesiąca życia, młodzieży oraz osób dorosłych. Każdy moduł obejmuje zestaw prób umożliwiających obserwację nieprawidłowości charakterystycznych dla spektrum autyzmu.
ADI-R jest wystandaryzowanym wywiadem klinicznym przeznaczonym do diagnozowania dzieci (od 24 miesiąca życia), młodzieży oraz osób dorosłych. Wywiad składa się z 93 pytań i jest przeprowadzany z rodzicem, opiekunem lub bliską osobą osoby badanej.
ASRS, ADOS-2 i ADI-R są obecnie „złotym standardem” diagnozy w kierunku spektrum autyzmu.
Diagnoza ADHD
Conners-3 to narzędzie diagnostyczne wykorzystywane do oceny objawów ADHD (zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi) u dzieci i młodzieży. Narzędzie to pomaga w zidentyfikowaniu objawów takich jak trudności z koncentracją, impulsywność, nadpobudliwość czy problemy z zachowaniem.
Kwestionariusz Conners-3 składa się z pytań skierowanych do rodziców, nauczycieli oraz samego dziecka (w zależności od wieku) i pozwala na ocenę różnych aspektów funkcjonowania dziecka w różnych środowiskach (dom, szkoła). Na podstawie wyników oceny, specjaliści mogą zadecydować o dalszym kierunku diagnostycznym i ewentualnym rozpoczęciu terapii.
Logopeda
W naszym gabinecie terapii dla dzieci oferujemy kompleksową pomoc w zakresie logopedii, której celem jest wspieranie prawidłowego rozwoju mowy i komunikacji. Logopedia to nie tylko pomoc w walce z problemami z mową, ale także inwestycja w przyszłość Twojego dziecka. Zajmujemy się diagnozowaniem oraz terapią zaburzeń mowy, a także pomagamy w poprawie artykulacji, płynności mówienia, słuchu fonematycznego, rozumienia mowy i rozwoju językowego.
Dlaczego warto skorzystać z usług logopedy?
- Wczesna diagnoza – Wczesne wykrycie trudności w rozwoju mowy ma kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju dziecka. Logopeda potrafi rozpoznać subtelne objawy problemów z komunikacją i rozpocząć odpowiednią terapię już na wczesnym etapie.
- Indywidualne podejście – Każde dziecko jest inne, a problemy z mową mogą mieć różne przyczyny. Nasz logopeda opracowuje spersonalizowany plan terapii, dopasowany do potrzeb i możliwości dziecka, co zapewnia skuteczność leczenia.
- Wsparcie w rozwoju – Terapia logopedyczna nie tylko eliminuje trudności w mowie, ale również wspiera rozwój intelektualny, społeczny i emocjonalny dziecka, pomagając w budowaniu pewności siebie i poprawie komunikacji z rówieśnikami.
- Terapia dostosowana do wieku i możliwości dziecka – Dostosowujemy formy i metody pracy do wieku oraz etapu rozwoju dziecka, aby proces terapii był jak najbardziej efektywny i przyjemny.
Kiedy warto zgłosić dziecko do logopedy?
Rodzice często pytają, kiedy powinni zgłosić swoje dziecko na pierwszą wizytę u logopedy. Oto kilka wskazówek, które mogą pomóc:
- Opóźniony rozwój mowy – Jeśli dziecko nie zaczyna mówić w odpowiednim czasie, tj. nie wypowiada pierwszych słów do 12. miesiąca życia lub nie buduje prostych zdań do 2. roku życia, warto skonsultować się z logopedą.
- Problemy z artykulacją – Jeśli dziecko ma trudności z wymawianiem niektórych głosk, np. myli „r” z „l”, nie wymawia głosk „s” lub „sz”, może to sugerować potrzebę terapii logopedycznej.
- Trudności z rozumieniem mowy – Dzieci, które mają problemy ze zrozumieniem prostych poleceń lub często pytają, co zostało do nich powiedziane, mogą mieć trudności w rozwoju słuchu fonematycznego.
- Seplenienie, jąkanie – Jeśli dziecko sepleni, ma trudności z wyraźnym wymawianiem słów, czy jąka się, warto udać się na konsultację logopedyczną.
- Trudności w komunikacji – Jeśli dziecko ma trudności w porozumiewaniu się z rówieśnikami, wykazuje oznaki frustracji związane z niewłaściwą artykulacją, może to świadczyć o problemach z mową.
- Zaburzenia rozwoju językowego – Warto zgłosić dziecko do logopedy, jeśli widać opóźnienie w rozwijaniu słownictwa, budowaniu zdań czy rozumieniu mowy, szczególnie jeżeli dziecko ma trudności w codziennym porozumiewaniu się.
Co oferujemy?
- Diagnoza logopedyczna – Przeprowadzamy szczegółową diagnozę mowy i języka dziecka, która pozwala na określenie rodzaju i stopnia trudności oraz opracowanie planu terapii.
- Indywidualne zajęcia terapeutyczne – Zajęcia logopedyczne prowadzone są indywidualnie, z uwzględnieniem potrzeb i możliwości dziecka. Terapia obejmuje m.in. ćwiczenia artykulacyjne, poprawę słuchu fonematycznego, terapię seplenienia, a także zajęcia rozwijające słownictwo i umiejętności komunikacyjne.
- Terapia w formie zabawy – Zajęcia są prowadzone w sposób kreatywny, wykorzystując różnorodne gry, zabawy i materiały dydaktyczne, co sprawia, że dziecko chętnie uczestniczy w terapii.
- Porady dla rodziców – Udzielamy wskazówek i rad dotyczących codziennej pracy z dzieckiem w domu, pomagamy w rozwoju językowym poprzez zabawy i ćwiczenia wspierające mówienie.
Pamiętaj! Im wcześniej zareagujesz na trudności w rozwoju mowy dziecka, tym łatwiej będzie mu pokonać te problemy. Nie czekaj, aż trudności staną się większe – skontaktuj się z nami już teraz, aby pomóc swojemu dziecku w prawidłowym rozwoju!
Zapraszamy do kontaktu i umówienia się na konsultację w naszym gabinecie terapii dla dzieci. Pamiętaj, że jesteśmy tu, by wspierać Twoje dziecko w każdej fazie jego rozwoju mowy!